Sivakk2vari.gif (7001 bytes)
N:o 2 / 1999

Heinolan Ladun tiedotuslehden sähköinen versio, jossa julkaistaan osa painetun version aineistosta.
Tästä takaisin Ladun pääsivulle.

Sisällysluettelo:  2/-99

Puheenjohtajan palsta - Latulaiset !!!
Näin polkaistiin Elopolkaisu.
Heinolan Latulaiset Bobionessa.
Akumajan yöttömän yön talkoot

LATULAISET !!!
Aurinkoisen ja lämpimän kesän jälkeen olemme jälleen aloittamassa syksyisiä toimintoja. Käsillä on ruska-aika, johon kuuluvat erilaiset polkuretket, sauvakävelyt,sienestys-ja marjastusretket. Ne ovat mitä parhaimpia kuntoilumuotoja juuri tähän vuoden aikaan. Syksyiseen tapaa on ryhmä reippaita latulaisia talkoillut Juustopolulla, tehden sinne pitkospuita märimpiin paikkoihin ja uusien siltoja ojiin. Ryhmä on Vesalaisen Veikon johdolla johdolla ahkeroinut tehden tosi hyvää jälkeä.Ryhmä ansaitsee ihan julkiset kiitokset!! Reppu-Heinola projektin toimesta Juustopolun tuntumaan Korvenlammen rantaan rakennetaan uusi laavu. Se tulee mielestäni erittäin sopivalle paikalle ilta ja päiväretkiä ajatellen.Juustopolun käytettävyys paranee myös Ilvesreitille johtavien yhdyspolkujen raivauksen vuoksi, nekin ovat syksyn aikan työn alla. Nyt jos koskaan on aika lähteä katsomaan talkootöiden tuloksia.
Yhdistyksemme sai keväällä haasteellisen tarjouksen Suomen Ladulta,meitä pyydettiin Utsjoelta Tenoon laskeva Akujoen varrelta hankitun Akumajan isäntäyhdistykseksi.Hallitus tarkoin pohdittuaan päätti ottaa haasteen vastaan ja aloitimme isäntäyhdistystoiminnan. Majalla oli Juhannuksen aikoihin Yöttömän yön talkoot,jolloin majaa "ehostettiin" käyttökuntoon. Ensimmäiset huoltoon liittyvät talkoot on suunniteltu pidettäväksi viikolla 41. Silloin on tarkoitus karsia rankoja ja tehdä polttopuita, sekä saattaa maja talvikäyttökuntoon. Työn lomassa on tarkoitus myös retkeillä majan lähialueella tutustuen ympäristöön. "Leiristä" kiinnostuneeet soitelkaapa, mukaan mahtuu kymmenkunta talkoolaista. Kelohongasta rakennettu maja on todella upea, se on Paistunturien alueella, kolmen kilometrin päässä Tenojoesta, lähellä 557 m korkeata Akutunturia.Kevon retkeilyreitille on majalta matkaa lähes kaksikymmentä kilometriä. Isäntäyhdistystoiminnan ansiosta meillä Heinolan Latulaisilla on myös erikoisalennuksia majan viikkovuokrahinnoista. Lappiin suuntautuvi kalastu, patikka tai hiihtoretkiä suunnitellessa kannattaa harkita myös tämän majan käyttöä tukikohtana. Pikkujoulun järjestämisessä päätettiin poketa periteistä ja vietetään ne teatterimatkan yhteydessä. Jotta saisimme selville halukkaiden lähtiöiden määrän toivomme ilmoitautumista teatterimatkavastaavalle Liisa Kilpilammelle.
Ulkolullista ja reipashenkistä syksyä toivotellen!!
   Puheenjohtaja

Elopolkaisu99.JPG (37990 bytes)
Perjantain iltapalan tarjosivat polkijoille Pirjo ja Arvo Hartolan Hotilassa.

Näin polkaistiin elokuu alkuun
Heinolan latulaiset tekivät jo perinteiseksi tulleen "Elopolkaisun" 30.7. - 1.8. 99. Mukana oli alun toistakymmentä henkilöä.
   Perjantaina aloitimme polkemisen klo 17.00 kaupungin talon P-alueelta. Ajoimme kirkonkylään, Lusiin ja 5-tietä edelleen Hartolan Hotilaan. Yövyimme Saaristen mökin pihapiirissä. Pirjo ja Arvo tarjosivat meille iltapalaa ja saunan. Lauantaina aamu-uinnin ja -toimien jälkeen poljimme jonomuodostelmassa Purnuvuorelle. Ilma oli lämmin ja heikkotuulinen, joten matkanteko oli vaivatonta.
Puolelta päivin lähdimme patikoimaan kohti Sysmää, Kammiovuorelle. Polku oli osaksi huonohkoa, mutta onneksi kuivaa. Maalimerkit hukkuivat joskus heinikkoon, mutta taas joku tarkkasilmäinen löysi ne. Meillä meni arvailuja enemmän aikaa matkaan, mutta emmehän olleet ajan kanssa kilpasilla.
   Näköalapaikan kautta tulimme pyörillemme ja matka jatkui Vintturin täysihoitolaan. Siellä Pirjo keitteli meille lihasopat apuvoimin. Saunoimme, uimme ja jälkiruoaksi jokainen paistoi itselleen letun. Oman viihteemme lisäksi kävimme naapuritalon tanssiaisissa.
   Sunnuntaina aamu-uinnin ja -toimien jälkeen alkoi kotitaival. Aurinko oli edelleen seuranamme. Sysmässä pidimme kahvitauon ja pienin tauotuksin pääsimme kotiin hyvissä ruumiin ja sielun voimissa.
Mikä reitti ensi vuonna? - Ideoippa johtokuntaa!
   Annikki

Bibione22.JPG (25814 bytes)
Heinolan Latulaiset odottamassa avajaiskulkueen alkua
Bibionen ranta-aukiolla.

KUNTOILUOLYMPIALAISET BIBIONESSA KESÄKUULLA
Tusinan verran Heinolan Latulaisia oli katsomassa italialaisten järjestelyjä VI Kun- toiluolympialaisissa Bibionessa 3.-6. Kesäkuuta.Järjestäjät onnistuivat järjestelyis- sään hyvin, saimme kokea paljon matkamme aikana. Ilmat suosivat sikäläisiä järjes- täjiä,lähes kolmenkymmenen asteen helteet olivat myös siellä. Lajeina, joihin osallistuimme oli pyöräily 50 km,uinti 300-1000 m ja kävely 10-42 km matkoilla. Ainoa murheemme matkalla oli majoituspaikan ja kisapaikan välinen etäisyys. Asuimme liian kaukana, siitä johtuen iltameinigit kisapaikalla jäivät vähemmälle tutus- tumiselle. Majotuspaikkana oli Bibionen viereinen kaupunki Lignaano, kumpikin kaupunki olivat tosi hyviä lomakohteita Pohjois-Italiassa. Seuraavat Olympialaiset ovat Itävallan Seefeltissä ja sen ympäristössä 20-24.6.2001, sinne ollaa suunnittelemassa myös lähtöä,joten ei muuta kuin säästämään matkaa varten.
   Seppo

YÖTTÖMÄN YÖN TALKOOT AKUMAJALLA
Viikkoa ennen Juhannusta setsenhenkinen ryhmä talkoolaisia matkusti Karigasniemelle aikeina alottaa Akumajan kunnostustalkoot. Heinolasta mukana oli Jude´nin Jaakko ja Rautiaisen perheestä Paula ja Seppo. Hollolasta oli Saarnion Antti ja Lapinlahdelta tuli mukaan Monosen kolmihenkinen perhe. Aloitusviikko oli pilvinen, viileähkö, oikein sopiva työskentelyilma. Alkupäivät menivät materiaalihankinnoissa ja paikkojen järjestelyissä, sopivasti ennen Juhannusta päästiin täyteen työvauhtiin sänkyjen teossa makuu-huoneisiin. Juhannusaattoiltana kymmenen tienoilla ilma poutaantui ja aurinkokin uskaltautui näkyviin juhlistamaan keskikesän juhlaa. Me talkoolaiset kiipesimme Akutunturin huipulle katsomaan yötöntä yötä. Tunturin rinteillä oli paljon sirkuttelevia lintuja ja luonto oli muutenkin sopivassa kasvuvauhdissa. Keskiyöllä aurinko paistoi pohjoiselta taivaalta, kokemus oli ihan ikomuistoinen. Juhannukselta ilma lämpeni helteiseksi ja toi mukanaan hyttyset ja niitä kyllä oli riittämiin. Työryhmä vaihtui osiltaan myös Juhannukselta, Monoset lähtivät pos ja tilalle tulivat Tiittasen Aino, Paakkasen Markku ja Virtasen Matti, kaikki heinolalaisia. Työt jatkuivat sänkyjen valmistuttua takkojen korjauksilla. Niihin asennettiin takkasydämmet, tupa sai myös kaminan lämpölähteekseen. Portaat uusittiin,rakennettiin tulipaikka pihalle ja tehtiin erilaisia korjaustöitä. Maja saatiin käyttökuntoon, kiitos ahkerien talkoolaisten työpanoksen ansiosta. Paikka on tosi upea, kaipaa nyt vaan vieraakseen retkeiliöitä.